برخی از محققان به نوعی نسخ به نام "نسخ مشروط" اعتقاد دارند . این گونه نسخ شاید برای برخی
تازگی داشته باشد .
با تامل در بسیاری از آیاتی که منسوخ شمرده شده اند ، می توان دریافت که نسخ آن ها نسخ مطلق
نبوده است ، بلکه به شرایط خاص همان دوران بستگی داشته است و با تغییر آن شرایط و بهبود وضع ، حکم
سابق منسوخ شده و حکمی نسبت با شرایط جدید تشریح گردیده است .
حال اگر همان شرایط زمانی و مکانی پیش آید ، آیات منسوخ از نو قوت می گیرد و قابل اجرا خواهد بود .
بارزترین مصداق این نوع آیات منسوخ آیاتی است که فقط برای آسان گرفتن بر مسلمانان و از روی تخفیف ،
نازل و نسخ شده است .
برگرفته از علوم قرآنی ، آیه الله معرفت
منبع مطلب : شبکه ی پیام نمای جمهورس اسلامی ایران قسمت معارف اسلامی (ص ۵۳۰ ) مورخ : شنبه/۰۶/۱۲/۱۳۸۴